مایکروسافت با معرفی یک رابط برنامه نویسی جدید DirectSR، به دنبال سادهسازی فرآیند پیادهسازی فناوریهای افزایش وضوح مانند DLSS انویدیا و FSR AMD و XeSS اینتل است.
به گزارش TechNock، پیش از GDC 2024 در ماه مارس، مایکروسافت جزئیات بیشتری در مورد فناوری ارتقاء رزولوشن آینده خود، DirectSR ارائه کرده است. این شرکت می گوید که این فناوری اجرای ابزارهای افزایش وضوح را برای شرکت های بزرگ بسیار آسان تر می کند.
اطلاعات بیشتر درباره DirectSR به زودی در یک ارائه مشترک بین مایکروسافت و AMD و Nvidia در GDC 2024 و پیش نمایش عمومی این رابط برنامه نویسی (API) منتشر خواهد شد.
تمژاردور او می نویسد: این واقعیت که AMD، Nvidia و Intel هر کدام فناوری ارتقاء رزولوشن خاص خود را دارند، کار را برای توسعه دهندگان بازی پیچیده می کند. به عنوان مثال، Starfield در ابتدا تنها با FSR 2 منتشر شد. اما ماهها بعد از DLSS پشتیبانی کرد و XeSS هنوز اضافه نشده است.
این که آیا این پیادهسازی مرحلهای به دلیل پیچیدگی فنی بوده یا اینکه AMD از اجرای فوری DLSS جلوگیری کرده است، نشان میدهد که مدیریت سه ابزار مختلف ارتقاء رزولوشن یک چالش برای توسعهدهندگان است. هر سه راه حل ارتقاء مقیاس از نظر داده هایی که برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالاتر استفاده می کنند، تفاوت چندانی ندارند. بنابراین DirectSR معرفی شده است.
مایکروسافت در مورد جزئیات صحبت نکرده و دقیقاً توضیح نداده است که DirectSR چه می کند. اما در پست وبلاگ به طور خلاصه بیان شد که این فناوری افزایش وضوح وضوح را از طریق مجموعه ای مشترک از ورودی ها و خروجی ها با استفاده از یک مسیر کد واحد امکان پذیر می کند تا طیف وسیعی از راه حل ها مانند DLSS، FSR و XeSS را فعال کند.
به طور کلی، DirectSR بسیار شبیه به چیزی است که Nvidia با چارچوب Streamline خود وعده داده بود. Nvidia’s Streamline یک راه متن باز برای فعال کردن پیاده سازی های ساده DLSS و XeSS و به طور بالقوه FSR است. اگرچه AMD هرگز به این پروژه نپیوست. مشخص نیست که Streamline به دلیل DirectSR حذف شده است یا خیر.
این فناوری در سال 2023 وارد موتور بازی سازی Unreal Engine 5.2 شد. اما این آخرین باری است که به طور جدی در مورد آن بحث شده است. مطمئناً قرار گرفتن مایکروسافت در بالای این API ممکن است برای رقبای Nvidia قابل قبول تر باشد.
از برخی جهات، DirectSR ممکن است بهتر باشد به طور موثر جایگزین Streamline شود. اما این بدان معناست که این فناوری محدود به ویندوز است. از طرف دیگر، Streamline با Vulkan نیز سازگار است که هنوز در API های بازی ضعیف است. اما به دلیل سازگاری عالی با پلتفرم های مختلف همچنان در بسیاری از بازی ها استفاده می شود.
همانطور که Proton به بازی های ویندوز اجازه می دهد تا روی لینوکس و Steam Deck اجرا شوند، احتمالاً در آینده می تواند برای پشتیبانی از DirectSR گسترش یابد. در 21 مارس در رویداد GDC 2024، فناوری DirectSR به طور کامل رونمایی خواهد شد و بدون شک اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست خواهیم آورد.
اگرچه اینتل در این رویداد حضور نخواهد داشت، از آنجایی که مایکروسافت به صراحت اعلام کرده است که XeSS از DirectSR بهره خواهد برد، انتظار می رود که اینتل احتمالاً در توسعه این API جدید کمک کند یا حداقل مایل به استفاده از آن باشد.
فناوری جدید DirectSR مایکروسافت چه ویژگی هایی دارد؟ اولین بار در Tech Knock – اخبار دنیای فناوری. ظاهر شد.
گفتگو در مورد این post