شرکت AMD برنامه ریزی برای استفاده از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ برای تولید APUسلام رایزن پردازنده های گرافیکی پایین رده رادئون است.
به گزارش Technock، AMD قصد دارد از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ برای ساخت برخی از محصولات خود مانند پردازنده های مجتمع سری Ryzen (APU) و پردازنده های گرافیکی سری Radeon (GPU) استفاده کند.
وب سایت Verge به نقل از منابع موثق، پیش بینی می کند که AMD در آینده بیشتر به ریخته گری سامسونگ وابسته خواهد شد. زیرا احتمالاً تمام ظرفیت تولید TSMC به دلیل تقاضای زیاد بخشهای دیگر مانند هوش مصنوعی رزرو شده است.
مطابق با wccftech، هنوز محصول خاصی ذکر نشده است. اما گفته می شود که از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ برای ساخت APU های رده پایین سری Ryzen استفاده خواهد شد. AMD در سال جاری و سال آینده طیف گسترده ای از گزینه های APU را ارائه می دهد. مانند محصولات سری Strix Point (یکپارچه و چیپلت)، Kracken Point و Fire Range که مخصوص کاربران حرفه ای می باشد.
این تراشههای 4 نانومتری ممکن است برای دستگاههای دستی (مانند کنسولهای قابل حمل) که به یک بازار محبوب تبدیل شدهاند، ساخته شوند. با ورود تراشههای Core Ultra اینتل به این بخش، میتوان انتظار داشت که AMD با APUهای آینده خود رقابت را در این بازار گرم کند.
بر اساس اطلاعات قبلی، به نظر می رسد که AMD از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ برای APU های سری Sonoma Valley خود که برای نسل بعدی کنسول دستی Steam Deck طراحی شده است، استفاده خواهد کرد.
همچنین صحبت از استفاده از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ در نسل بعدی پردازندههای گرافیکی سری Radeon است. در حال حاضر، AMD فقط تایید کرده است که معماری بهینه سازی شده RDNA 3+ آن در خانواده های APU سری Strix Point استفاده خواهد شد.
بر اساس شایعات، ممکن است برخی از گزینه های GPU مجزا بر اساس همان معماری RDNA 3+ که از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ استفاده می کنند، ببینیم. در حالی که خط تولید RDNA 4 از فرآیند 4 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. لازم به ذکر است که خط تولید RDNA 4 AMD بر روی بخش های میان رده و پایین رده تمرکز دارد. بنابراین بعید است که شاهد یک پردازنده گرافیکی پرچمدار در این مجموعه باشیم.
Tech_Reve قبلاً اشاره کرد که AMD در ابتدا قصد داشت APUهایی را برای کنسول PS5 Pro سونی تولید کند. اما این پروژه لغو شد. آخرین خط تولید اصلی که از فرآیند تولید سامسونگ برای اهداف بازی استفاده کرد، خانواده Ampere GeForce RTX 30 انویدیا بود که بر اساس فرآیند 8 نانومتری ساخته شد و از خط تولید 7 نانومتری Ampere HPC TSMC جدا بود.
گفتگو در مورد این post